February 20, 2012
Star Quality/ Tähtipalvelua
8:14 PM | Sender:
BLOCK log blog
Star Quality
Nowadays service in young adults' fashion shops of Helsinki seems to be on totally new level. I was surprised after visiting three shops in couple of days, because every saleswoman was gorgeous in every way I could expect. They do not push or intrude; they are professional, friendly, quick-witted and classy. Maybe it is because of recession, intense competition or tourists’ Euros why efforts has been made in personal selling work, just like in marketing textbooks. Anyway I like that.
It was one of those lovely boutiques where every sales lady was super stylish. I was served by a young woman in blue dress (looking like a super model) and speaking perfectly Finnish, English and Russian, maybe some other languages as well but there was no other clients that time. Her behaviour was smooth and polite, not pretentious at all. Perfect! This type of person I would hire to my business right away if I had one.
I watched lately a TV-program about Michelin stars in restaurants, there one top chef said restaurant to be theatre. One restaurateur in turn told people coming to her hotel and restaurant to live a dream. I think this tells how important good staff is, and how people have to be placed in suitable job. Sales work is not anymore in many shops like it sometimes was, like anyone could have done it on that level. Service occupation is, I believe, about giving what customer expects. Positive, good, sometimes even a peace of a dream. I am inspired.
Tähtipalvelua
Nykyisin palvelu Helsingin nuorten aikuisten vaatekaupoissa vaikuttaa nousseen aivan uusiin sfääreihin. Yllätyin, kun kävin parin päivän aikana kolmessa liikkeessä, joista jokaisessa myyjättäret olivat kaikin puolin upeita. Eivät tyrkyttäviä ja tungettelevia, vaan asiantuntevia, ystävällisiä, nopeahoksottimisia ja tyylikkäitä. Ehkä laman kynnyksellä, kovassa kilpailussa tai turistien eurojen toivossa henkilökohtaiseen myyntityöhön on panostettu, kuin markkinoinnin oppikirjassa ikään.
Eräässäkin kauniissa vaatekaupassa myyjät ovat super tyylikkäitä. Siellä minua palveli sinimekkoinen (huippumallin mitat täyttävä) nuori nainen, joka puhui täydellisesti suomea, englantia ja venäjää, kenties muitakin kieliä, mutta muun kielisiä asiakkaita liikkeessä ei juuri silloin ollut. Käytökseltään hän oli kaikinpuolin sopivan sulava ja kohtelias, olematta teennäinen. Täydellistä! Tällaisen henkilön haluaisin omaan firmaani töihin, jos minulla joskus oma yritys on.
Katsoin televisiosta ohjelmaa Michelinin tähdistä "Michelin-tähdet: täydellisyyden hulluus", jossa eräs huippukokki totesi ravintolan olevan kuin teatteriesitys. Samaisessa ohjelmassa ravintoloitsija tietää ihmisten tulevan hänen hotelliinsa ja ravintolaansa kokemaan unelmaa. Minusta tämä kertoo siitä, kuinka tärkeää hyvä henkilökunta on, sekä siitä kuinka oikeat henkilöt tulee sijoittaa oikeisiin tehtäviin. Myyntityö useissa liikkeissä ei ole enää sitä, johon kuka tahansa pystyy. Palveluammatti onkin varmasti paljolti sen antamista, mitä asiakas odottaa. Positiivista, hyvää, joskus jopa pala unelmaa. Ihan inspiroiduin.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment
Thank you for keeping us posted! / Kiitos, että kommentoit!